Het rijk heeft afgelopen jaar zo’n 11 miljard euro aan accijnzen opgehaald. Dat is zo’n 200 miljoen euro minder dan een jaar eerder.

Dat blijkt uit een overzicht dat staatssecretaris Eric Wiebes maandag naar de Kamer heeft gestuurd.

Het ministerie van Financiën heeft vorig jaar bijna 11 miljard euro aan accijnzen opgehaald. Een jaar eerder was dat nog 11,2 miljard euro.

Van het totale bedrag voor 2013 werd 3,8 miljard binnengehaald door de accijns op benzine en 3,7 miljard door accijns op diesel en lpg.

Accijns 2013 zegt weinig

D66 had om de cijfers gevraagd in het kader van de discussie over de huidige accijnsverhoging op onder meer lpg en diesel.

Maar de cijfers die Wiebes maandag gaf, geven geen inzicht in de mogelijke effecten van accijnsverhogingen die per 1 januari 2014 hebben plaatsgevonden.

Zo is de accijns op alle alcoholhoudende dranken met 5,75 procent verhoogd. LPG is 7 cent per liter duurder geworden en voor diesel en benzine zijn de tarieven per liter respectievelijk met vier en één cent gestegen.

Klachten over accijnsverhoging 2014

Vooral pompstationhouders in de grensstreken klagen over weglekkende omzet door de accijnsverhogingen.

Volgens brancheorganisaties als de Bovag en TLN en oppositiepartijen als het CDA en de SP leidt de accijnsverhoging nu al tot massaal tanken en boodschappen doen over de grens en daardoor tot verlies aan omzet en banen in de grensstreek.

Wiebes schrijft de Kamer dat hij de cijfers over januari nog niet binnen heeft. Hoe dan ook wil hij pas half mei, als hij de cijfers over de eerste 3 maanden heeft, een knoop doorhakken over het eventueel aanpassen of terugdraaien van de accijnsverhoging.

Volgens de tegenstanders van de accijnsverhoging leidt die niet alleen tot problemen bij bedrijven in de grensstreek maar door de 'weglekeffecten' ook tot een lagere accijnsopbrengst.

Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) kost de maatregel de schatkist twee keer zoveel kost als dat ze op had moeten leveren. Ongeveer 180 miljoen euro aan accijnsinkomsten zouden verdwijnen doordat transportbedrijven in het buitenland gaan tanken.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl